keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Tallinna 6-8.12.

Tuo aikaväli oltiin siis Tallinnassa. Lähtö oli 6.12. klo 6.25 bussilla kohti Helsinkiä ja Tallinnassa oltiin iltapäivällä. Sää oli kohtalaisen tuulinen. Keikutteli paattia suht mukavastikin välillä. Satamasta sitten taksilla Susi-hotelliin. Vähän enteili tuo hotellin nimi mutta positiivinen yllätys oli hotellin siisteys.

Perjantaina iltamassa päätettiin sitten ruokailla hotellin ravintolassa. Oliko se sitten virhe? No taisi olla. Meitä oli neljä ja tilattiin Naudan pihvi punaviinikastikkella. 3 mediumina ja yksi täysin kypsänä. Mitä saatiinkaan? 3 mediumia ja yksi täysin raaka. Kylläpä loppu pihvin himo siihen paikkaan. Tarjoilijat ei puhuneet suomea, joka oli iso miinus. Englanti taittui kyllä. Tosin pihvin nähtyään ei olisi varmaan edes sanoja tarvittu. Raaka pihvi sattui meidän isännälle. Tarjoilija kyseli haluaako hän uuden pihvin. Kumma kyllä, ei haluunnut. Jälkiruoaksi tilattiin 3 x talon juustokakku mustikoilla ( oikein listan mukaan ) ja 1 lettuannos kermavaahdolla ja mansikkahillolla. Se opittiin, että tilatahan voi, eri asia saako sitä mitä tilaa. Juustokakun kanssa ei suinkaan ollu mustikoita vaan olikin mustaherukoita. Lettujen kanssa ei tietenkään ollut mansikkahilloa vaan vattuhilloa. No mutta onhan niissä edes väri sama !

Tässäpä teille nautinnollinen kuva raakasta pihvistä. Se oli aivan kylmä sisältä. No oli kai, kun ei mitään kypsymistä ollut ehtinyt pannulla makoillessa tapahtua.

Hotellin aamupala oli hyvä. Ps. se kadonnut mansikkahillo oli aamupalapöydässä.

Minttukaakaon metsästys olikin oma lukunsa. Ei mistään, ei sitten millään. Jostain keskustan ravintolasta sitä olisi sitten saanut hintaan 8€ lasillinen ! Taisi jäädä siis ostamatta ja nauttimatta.

Taksi: Keltainen taksi oli aivan helevetin kallis. Valkoinen ja musta taas puolestaan erittäin edullisia. Yleensä otettiin taksi ns. lennosta.

Lauantaina isännät sai päähäänsä, että kävellään kaupungille " asioille ". Ei pitäisi näköjään luottaa siihenkään, että suunnistusvaisto toimii. Putiikki mihin oli tarkoitus mennä, löytyi kyllä kerralla mutta se paluumatka sitten hiukka venähti. 4 tuntia käveltiin pieniä pysähdyksiä lukuunottamatta. Minä olin jo ottamassa taksia moneen kertaan mutta kävellen mentiin ja tultiin. Matkaa voi vain arvailla, kun aikaa meni noin paljon. "Majakka" tai mikä lie ollut näkyi aivan toiselta puolen mitä se hotellille näkyi. Ei muuta kuin kävelemään toiseen suuntaan. Eihän siinä muuten mitään mutta kuulin jo alle 2 tunnin kävelyn jälkeen, että lonkkani, joissa on limapussikasvaimia, selkäni, jossa on selkärankareuma ( kipeytyi jo hotellin patjasta ) ja reiteni jossa on isossa laskimossa suonikohjuja alkoi huutaa hoosiannaa hyvissä ajoin ennen joulua. Siinähän kävi sitten niin, etten illasta enää hotellilla päässyt kävelemään, kuin vaakkuen ja hitaasti. Illalla mentiin kuitenkin... tällä kertaa taksilla vanhaan kaupunkiin torille. Siellä olis ollu mukavaa olla vaikka kuinka kauan mutta sää oli tuulinen ja viluhan siinä sitten tuli. Joitain pieniä ostoksia lapsia ajatellen kuitenkin tehtiin. Karaokebaari Satumaa tuli katottua. Ei nimensä veroinen paikka. Sisällä haisi kamalalle mutta plussaa oli suomalainen omistaja.

Lauantaina syötiin Hesellä. Hintataso oli edullisempi, kuin Suomessa. Muutenhan Tallinan hinnat ovat Suomen tasoa lukuunottamatta esim Merekeskusta. Feikkitavaraa pilvin pimein. Guccin laukkua, Pumaa ym "merkkitavaraa" saa edullisesti.

Lauantai-iltana toinen pariskunta lähti vielä taksilla keskustaan syömään, minä ja isäntä ... sattuneista syistä turvauduttiin Susi-hotellin antimiin enemmänkin kuin varauksella suhtautuen. Tilattiin kinkkuomeletit ja kanafileannokset sillä ajatukselle, että ehkä toinen niistä sattuu syötävää laatua. Ylläripylläri  olikin, kun molemmat laadut oli tällä kertaa hyviä. Omeletit oli isot ja muhkeat ja yksistään jo se olisi siirtänyt nälkää seuraavalle päivälle. Kanafilepihvi kasvisten kera oli oikein hyvä ja murea. Kypsäkin jopa mutta ei kuiva.

Sunnuntaina aamupäivästä lähdettiin jo keskustaan ja kävästiin Virukeskuksessa ihmettelemässä kalliita hintoja ja kauppojen paljoutta. Pakko oli pysähdellä vähän väliä ja lepuuttaa koipea. Liikkeelle pääsin enää niin, että ensin siirsin käsillä jalkani parempaan asentoon ja sitten perse ylös penkistä. Vauhtiin kun pääsi, kyllä sitä sitten taas mennä tökytteli hetken. Merekeskuksessakin poikettiin ja tehtiin muutamia ostoksia. Pari pienempää putiikkia katsastettiin odoteleessa laivaan pääsyä. Laukut saatiin pakattua jo satamassa bussiin, joten niitä ei mennen eikä tullen tarvinnut raahata käsissään laivassa. Kotona oltiin klo 22.

Hauskaa oli kaikesta huolimatta.

Niin se minun laskimo. Siihen tuli tulehdus ja vasta tänään alkaa tuntua normaalilta. Isäntä sai matkamuistona flunssan.

1. Inhottava tuo liha...YYYÄÄÄÄKKK -olisin varmaan oksentanna het silleen tuossa paekassa! .....kyllä oli tuohon nähen ne mustekalan lonkerot syötäviä sillon vuonna suo-kuokka-ja-jussi, kun piäsin piuhasta irti viikonlopuks' vannoteltuuni ellee iisisti, vaen elinkö;)?

2. Miksi siellä Susi-hotellin ravintolassa olisi pitänyt tarjoilijan osata puhua suomea ?
    Mun työpaikalla asiakkaista on 70% venäläisiä, enkä mä niille venäjää osaa puhua :/
    Ei musta Tallinna mikään halpa matkailukohde ole ; käytiin kaksin intialaisessa syömässä - alkuruokana salaatti, pääruokana joku normi kana-annos, jälkiruokana juustokakkua + pepsi ja olut = yli 70e.
    Me katottiin hotelli google mapsista, jotta oli ihan keskustassa, eikä tarvinnut takseja ja kävelymatkat oli helppoja, halpakin hotelli oli, jotain alle 60e/yö muistaakseni ja hotellihan oli Olav, aamiainen oli tosi runsas.

3. Arja:
    Ihan siitä syystä suomenkielentaidottomuus oli iso miinus, että siinä hotellissa on asiakkaina PALJON suomalaisia. Itä-Suomessakin osataan kaupoissa ja hotelleissä mm venäjää, koska asiakkaina on paljon venäläisiä.

Hotelli: Oltiin hiukka myöhässä varauksen kanssa, eikä muita vaihtoehtoja ollut. Jos olis tultu samaa reittiä kävellen takaskin, olis kenties osattu suoraan hotellille.

Hotelli ei ollut kallis.

Kiitos kommentistasi. Iloista päivää.