maanantai 6. lokakuuta 2014

Voi kyynel

Joskus melkein ihmetyttää.

Ostan aika paljon huonekasveja netin kautta mm. fb:n kautta. Kaupat ovat pääsääntöisesti onnistuneita. Maksan heti, kun saan myyjältä maksutiedot ja myyjä lähettä heti, kun maksuni näkyy hänen tilillään.

Ostin joku aika sitten taas kasvin. Maksoin saman tien ja myyjä lähetti sovitusti seuraavana maanantaina kasvin. Summa oli kasvi + postikulut = 6€. Keskiviikkona kukka ei kuitenkaan ollut vielä minulla, joten torstaina laitoin myyjälle vietiä, ettei kasvi ole minua tavoittanut. Sain myyjältä vastauksen, että kasvi on lähtenyt kyllä matkaan maanantaina.
Keskiviikon postissa tuli lappu, joka kertoi minulle olevan lunastettavan lähetyksen postissa. Siinä vaiheessa tietysti laskin jo yksi plus yksi.
Niinpä kävin postissa ja pulitin 2,40€, että sain kirjekuoren mukaani.
Ilmoitin myyjälle tapahtuneesta ja hän oli kovasti pahoillaa, että postin "nuori kundi" laittoin vain yhden postimerkin. ( oikea postimaksu olisi ollut 1,40€ ). Myyjä halusi kuitenkin korvata minulle tuon mokan ja lähettää toisen kasvin veloituksetta.
Tein palautekyselyn postille, jossa tiedustelin mistä tuo 2,40€ muodostuu. Onhan se enemmän, kuin puuttuva postimaksu eli 40senttiä. Vastaus oli: "Lähetykset, joissa on vajaasti maksettu postimaksu, käsitellään lunastettavina lähetyksinä. Tällöin vastaanottajalta peritään kaksi euroa puuttuneiden postimaksujen lisäksi. "

Posti pyysi tietoa mistä postinpisteestä lähetys on lähtenyt matkaan ja mihin aikaan. Siihen en tietenkään osannut vastata, joten pyysin tietoa myyjältä. Myyjän nimeä en ole missään vaiheessa antanut, eikä sitä ole kysytty. Vikahan ei ole myyjän, jos posti veloittaa väärin. Myyjä ei halua antaa postin sijaintitietoa vedoten siihen, että on tarkka oikeusturvastaan, eikä halua antaa tuntemattomalle tuota tietoa fb:ssä.  Mistä perkeleen oikeusturvasta?! Eihän tässä siitä ole kyse. Ensinhän hän kertoi vieneensä kirjeen postivirkailijalle asti, joka sujutti kirjeen siitä mittahärpäkkeestä todetakseen, että kokonainen Saintpaulia on alle 3cm paksu. No, oli se. Ihme tosin, että tuli lähes ehjänä perille...kirjekuoressa. Ja seuraavaksi pyytelee anteeksi, kun erehtyi postikuluissa. Hiukan ristiriitaista mielestäni. Eikö ole turvattomampaa jaella tilinroita ja kotiosoitteita fb:n yksityisviesteissä, kuin antaa postin sijaintia, joka on kuitenkin julkinen laitos.  Nyt, kun myyjä sai tiedon, että olen kysynyt postilta mistä tuo lunastussumma muodostuu, haluaisi myyjä minun tilinumeroni, että voi maksaa tuon lunastussumman takaisin. Entä se oikeusturva?
En ymmärrä. Olenko blondi?

Antaa kaikkien kukkien kukkia...

3 kommenttia:

  1. kaikkea sitä taphtuukin, monimutkaista potaskaa. Oletko samasta paikasta ennen tilannut kukkia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mummeli: Olen samasta fb ryhmästä ostanut todella paljon kasveja mutta tältä myyjältä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Sain nyt myös palautetta, myyjän paljastettua itsensä siellä ryhmässä, että enpä ole ainoa, jolle kauppa ikään kuin kusas kintuille.

      Poista
  2. no huh huh aikamoinen kauppias, :(

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. Iloista päivää.